Energy Circle przedstawia: wodór w mobilności
Wodorowa rewolucja w Bielsku-Białej i Finlandii – wspólna droga ku czystej energii
Celem projektu Energy Circle jest wspieranie transformacji energetycznej w regionie Morza Bałtyckiego. Miasta partnerów projektu wdrażają innowacyjne rozwiązania w zakresie czystej energii nie tylko w sektorze budowlanym i nie tylko w ramach projektu - ale również w dziedzinie zrównoważonego transportu. Przykłady działań z Finlandii i Polski pokazują, jak lokalne inicjatywy mogą wpisywać się w europejską strategię neutralności klimatycznej.
Fiński partner – Benet Solutions Ltd
Benet Solutions Ltd to niewielka agencja inżynieryjna z Finlandii, która od ponad dwóch dekad wspiera samorządy i przedsiębiorstwa w przechodzeniu na czystą energię. W projekcie Energy Circle współfinansowanych przez Intrerreg Rejon Morza Bałtyckiego firma pełni rolę eksperta ds. transformacji energetycznej i współpracuje z fińskimi gminami oraz instytucjami rozwoju regionalnego. Finlandia stawia ambitne cele klimatyczne – kraj chce osiągnąć neutralność węglową do 2035 roku, a niektóre miasta, jak Jyväskylä, planują to już do 2030 roku. W 2025 roku w Jyväskylä uruchomiono pilotażowy projekt z pięcioma autobusami wodorowymi, które mają być testowane w trudnych warunkach klimatycznych. Miasto zbudowało także nowoczesną stację tankowania wodoru, która obsługuje nie tylko transport publiczny, ale również pojazdy ciężarowe i dostawcze. [Introducing Benet Solutions Ltd - A Finish partner in Energy Circle]
Bielsko-Biała inwestuje w autobusy wodorowe
Miasto Bielsko-Biała, reprezentowane w projektowym konsorcjum przez Agencję Rozwoju Regionalnego S.A., konsekwentnie rozwija zeroemisyjny transport publiczny. W 2021 roku Miejski Zakład Komunikacyjny (MZK) podpisał list intencyjny z PKN Orlen dotyczący wdrażania napędów wodorowych. Do września 2024 roku testowano autobus Solaris Urbino 12 hydrogen, a pod koniec roku ogłoszono przetarg na zakup sześciu autobusów wodorowych – cztery klasy MAXI i dwa klasy MEGA. Do końca 2025 roku MZK planuje wprowadzenie 22 nowych autobusów zeroemisyjnych – 16 elektrycznych i 6 wodorowych. Pojazdy będą klimatyzowane, wyposażone w monitoring, GPS, ogniwa paliwowe o mocy do 100 kW oraz akumulatory trakcyjne umożliwiające awaryjny zjazd. Zasięg wyniesie co najmniej 300 km, a tankowanie zajmie maksymalnie 15 minut. 22 lipca 2025 r. podpisano umowę na dostawę dwóch przegubowych autobusów wodorowych w ramach projektu „Rozwój przyjaznego środowisku transportu zbiorowego w Bielsku-Białej”, współfinansowanego z Funduszy Europejskich dla Śląskiego. Całkowita wartość inwestycji to ponad 30 mln zł, z czego blisko 20 mln zł pochodzi z dofinansowania. Nowe autobusy będą wyposażone m.in. w ładowarki USB i drzwi odskokowo-przesuwne. Projekt wpisuje się w strategię rozwoju ekologicznego taboru oraz zrównoważonej komunikacji publicznej w Aglomeracji Beskidzkiej. [Kolejne autobusy na wodór | Magazyn samorządowy w Bielsku-Białej]
Zanim przedstawimy działania z innych miast naszych projektowych partnerów, sami dokładamy małą cegiełkę: przed wyjściem wyłączamy niepotrzebne urządzenia, gasimy światło i wyciągamy nieużywane wtyczki z gniazdek.