Czyja jest energia w szkołach - spotkanie projektu FLIP-EC
Energia to nie tylko kilowaty. To także świadome decyzje, budowane relacje i podejmowane wybory.
Dlatego 4 lipca, dzięki serdecznej gościnności Punktu 11 w Bielsku-Białej, odbyło się spotkanie grupy fokusowej w ramach projektu FlipEC. Wspólnie zastanawialiśmy się, jak uczynić budynki użyteczności publicznej bardziej efektywnymi energetycznie. W dyskusji wzięły udział osoby, które reprezentowały różne perspektywy myślenia o energii w tych budynkach, co pozwoliło na zebranie szerokiego spektrum cennych opinii.
Otwarta rozmowa o potrzebnych zmianach
Punkt 11 to miejsce nie tylko dla młodych ludzi, choć takie jest główne skojarzenie. Przy stole grupy FLIP-EC spotkało się ośmioro uczestników: przedstawiciele urzędu miasta, pracownicy instytucji kultury, aktywiści organizacji pozarządowych, osoby zaangażowane w edukację ekologiczną i zrównoważony rozwój, a także uczniowie. Rozmowa była szczera, otwarta i co najważniejsze – niezwykle potrzebna.
Nie pytaliśmy: „czy zmiana jest konieczna?”, ale raczej: „jak możemy sprawić, aby była znacząca i trwała?” Skupiliśmy się na praktycznych aspektach wdrażania efektywności energetycznej.
Z dyskusji wyłoniły się cenne spostrzeżenia, które stanowią istotny punkt wyjścia do dalszych działań:
„Czasami procedury oszczędzania energii są wprowadzane bez żadnej informacji zwrotnej na temat ich faktycznej efektywności” Brak monitoringu i oceny skuteczności podjętych działań utrudnia ich optymalizację.
„Niektóre przedsięwzięcia proekologiczne wydają się bardziej symboliczne niż skuteczne.” Podkreślono potrzebę wdrażania rozwiązań, które realnie przyczyniają się do poprawy efektywności energetycznej, a nie tylko tworzą pozory.
„Nie można po prostu zainstalować paneli słonecznych na zabytkowym budynku.” Wskazano na konieczność uwzględnienia specyfiki i ograniczeń architektonicznych, zwłaszcza w przypadku obiektów o wartości historycznej.
„Istnieje luka komunikacyjna między różnymi podmiotami i departamentami.” Efektywna współpraca wymaga lepszej komunikacji i koordynacji działań między wszystkimi zaangażowanymi stronami.
Kluczowe wnioski ze spotkania
Podczas spotkania zidentyfikowaliśmy kilka kluczowych obszarów do działania, które powinny być brane pod uwagę przy planowaniu i wdrażaniu zmian:
Prawdziwa zmiana musi uwzględniać wiele wymiarów efektywności – nie tylko energetyczną, ale także środowiskową i ekonomiczną. Działania powinny być kompleksowe i przemyślane wielowymiarowo.
Strategie komunikacji muszą odzwierciedlać fakt, że różne grupy społeczne i pokoleniowe reagują na różne formaty, korzystają innych narzędzia i miewają odmienne motywacje. Komunikacja powinna być dostosowana do odbiorcy, aby była skuteczna.
Wspólny cel nie zawsze oznacza mówienie tym samym językiem – i to jest w porządku. Ważne, abyśmy potrafili słuchać i rozumieć perspektywy innych, nawet jeśli posługujemy się różnym słownictwem.
Transformacja to nie tylko technologia – to także zmiana nawyków, poczucie odpowiedzialności i budowanie zaufania. Aspekty społeczne i ludzkie są równie ważne, co technologiczne innowacje.
Edukacja ma znaczenie na każdym etapie życia – od najmłodszych do najstarszych. Często mówimy o nauczaniu dzieci, ale nie możemy zapominać o angażowaniu dorosłych z taką samą troską i klarownością.
Edukacja, dobry przykład i dialog często działają skuteczniej niż nakazy i zakazy. Zamiast narzucać rozwiązania, warto budować świadomość i motywować do zmian poprzez pozytywne wzorce i otwartą dyskusję.
Zmiana zaczyna się od rozmowy
Spotkanie pokazało, że rozmowa jest kluczem do rozpoczęcia prawdziwych zmian. Cieszymy się, że tak wielu uczestników wyraziło chęć dalszego zaangażowania w projekt.
Chcesz dowiedzieć się więcej o projekcie #FlipEC lub włączyć się w nasze działania na rzecz efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej? Skontaktuj się z nami! Zmiana zaczyna się od dialogu, a rozkwita dzięki wspólnemu działaniu.